Pages

27.06.17

Gyorsjel


Rég írtam ide. A hiátus egyik oka, hogy nagyon el vagyok foglalva; többek között a Montessori képzéssel, ami önmagában is elég munkát adna ill. igényelne, a család és egyéb projektek c. fő- és mellékszálakról nem is szólva.

Az iskolapedagógus-képzésről röviden

Túl vagyok az első éven. A bécsi Montessori Akadémia 6-12 éves korosztályra fókuszáló két és fél/három éves iskolapedagógus-képzését végzem.

A képzés maga az Association Montessori Internationale (AMI) kurzusának mintájára épül fel. (A Montessori pedagógiában ti. az AMI jelenti a nemzetközi képzési standardok garanciáját. Fontos tudni, hogy nagyon sokféle komolytalan képzés létezik, sokuk nem több gyorstalpaló tanfolyamnál és néha csak az eszközök bemutatására fókuszál, ami messze nem teszi lehetővé a pedagógia értő ismeretét és gyakorlatát.)

A bécsi Montessori Akadémiát két csodálatos, nemzetközileg ismert és elismert, elbűlő tudású és személyiségű tréner, Saskia Haspel  és Christiane Salvenmoser vezeti. Kettejünknek az összes létező és abszolválható AMI-diplomájuk megvan (mindegyik korosztályra vonatkozóan, tehát 0-3, 3-6, 6-12 évesekre, valamint a 12-18 évesekre koncentráló AMI-Orientation to Adolescent Studies elnevezésű képzés). Elismertségüket bizonyítja az a tény is, hogy Németországban (Hannoverben és Göttingenben) is ők vezetik a Montessori pedagógusok képzését. Nekik köszönhető az, hogy németül   is elérhető a nemzetközileg elismert tartalmú képzés, valamint hogy Európában talán elsőként Ausztriában létrejött egy az intézmények tevékenységét figyelő minőségbiztosítási rendszer. Az Osztrák Montessori Társaság (ÖMG) tanúsítványával rendelkező óvodáknak és iskoláknak ugyanis meg kell felelniük bizonyos minőségbiztosítási követelményeknek mind a környezet kialakítása (ezt a Montessoriban előkészített környezetnek nevezzük), mind a pedagógusok megfelelő képzettsége szempontjából. (Megjegyzendő hogy maga a név "Montessori" világszerte nem védett, így gyakoriak a visszaélések; pl. Montessori-orientáltnak mondhatja magát egy olyan hely is, ahol vagy csak néhány Montessori eszköz található és még azokat se használják  vagy a pedagógusoknak nincs megfelő képzettségük és/vagy nem integrálják a hétköznapi gyakorlatban/életben az ismereteiket. Ezért is nagy jelentőségű, hogy Ausztriában létezik olyan országos szintű minőségbiztosítási rendszer, amelyik a szülőknek is komoly tájékozódási segítséget jelent az intézményválasztáshoz.)

Montessori fémkeretek. A kép illusztráció, készítette a blogger (M.) a bécsi Montessori Akadémia képzésén. Copyright
 
A képzésünk moduláris rendszerben folyik: 20 tematikus hétvégi  modult követ több hónapos gyakorlati idő, majd további két vizsgamodul. A modulok között kell elkészíteni a vaskos prenzetációs (egyéni tanítási segédanyagos) és elméleti albumokat ill. vezetni a portfóliós mappát. Ezen kívül 8 hospitációs napot kell teljesíteni különböző intézményekben. (Augusztusra már megszerveztem a németországi hospitációimat három iskolában. Izgalom!)

Magyarországon nem található ilyen tartalmú képzés és sajnos az iskolás korcsoportra fókuszáló gazdag és izgalmas curriculum (az ún. kozmikus nevelés – erről lesz még külön bejegyzés) sem ismert. Itt Ausztriában azonban nem én vagyok az első magyar, akit annyira elvarázsolt a pedagógia (a már említett elbűvölő személyiségű trénerek előadásában), hogy el is végezte az egyik korcsoportra vonatkozó képzést; példának itt van németül író blogger- és ovisanya-társam Anna, az Eltern vom Mars c. gyönyörűséges oldal gazdája. (Mellesleg jogászként sem én vagyok az első és egyetlen, akit pályaváltásra inspirált a Montessori pedagógia…)

Távlati tervek?  Nagyon távlatiak, de vannak… mert hát hej, de jó lenne egyszer Magyarországra is elvinni ezt a tartalmú színvonalas képzést, létrehozni egy minőségbiztosítási rendszert és egy egész minőségbiztosított intézményt (0-tól 18 éves korig)! Addig is szeretném jelezni, hogy itt vagyok és dolgozok az ügyért/ügyön.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

 
BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS